Giovanni heeft zo zijn eigen mening over actuele onderwerpen. Soms zit er een boodschap in. Deze deelt hij graag met de lezers.

Tegenwoordig zijn er enorm veel social media platformen zoals Facebook, X (voorheen Twitter), Instagram, Snapchat en TikTok. Deze bedrijven zijn allang niet meer ingericht om oude klasgenoten te vinden. Deze bedrijven, eerst zo onschuldig om te chatten, hebben nu maar één doel: geld verdienen. De inkomsten daarvan worden gegenereerd door het aanbieden van reclame. Advertenties gepusht tussen grappige filmpjes en lifehacks. Filmpjes die onschuldig zijn, waar je soms om moet lachen en vooral uren naar kunt kijken. Daar betrap ik mezelf ook weleens op. Bijvoorbeeld als de wedstrijdinformatie wil opzoeken op de Facebookpagina van De Graafschap. Uiteindelijk kom ik dan tussen een aanbod van uren aan videomateriaal die speciaal op mijn zoekresultaten zijn aangepast. Facebook weet dus precies wat ik interessant vind. Dit wordt allemaal opgeslagen en gefilterd door waarschijnlijk AI.
Social media bedrijven weten dat jij iets leuk vindt of wanneer er een trend aankomt vóórdat jij dat zelf weet, bizar! Met als doel dat ik zolang mogelijk op mijn schermpje blijf turen om mij zoveel mogelijk advertenties te laten zien.
De gemiddelde schermtijd per week is, volgens mijn telefoon, vier uur. Het is zo ingericht om mensen vast te houden dat je na het filmpje toch nog een nieuw filmpje wil kijken. Reels, zo noemen ze dat aanbod aan filmpjes. Hierdoor zitten mensen uren lang op hun telefoon. Onnodig in mijn ogen. Want die “Reels” trekken vooral jongeren.
Het werkt op hun jonge brein, vooral op de dopamine-receptoren. Wat onschuldig lijkt, is in de kern verslavend. Jongeren slapen minder omdat ze te lang die filmpjes kijken in plaats van te gaan slapen en maken bovendien minder sociaal contact. Een leuk praatje is er vaak niet meer bij op een verjaardag. Want iedereen moet elkaar de filmpjes laten zien. Ook is het bewezen dat jongeren ontwikkelingsstoornissen oplopen omdat ze meer met hun telefoon bezig zijn dan dat ze daadwerkelijk sociaal contact maken. Verder krijgen jongeren een vertekend beeld van de wereld. Facebook kan namelijk veel geld verdienen aan complottheorieën of extreem linkse of extreem rechtse denkbeelden waarbij er geen middenweg is.
Je wordt door de socialmedia platformen aan een kant gekoppeld met als gevolg een gigantische polarisatie. In plaats van inhoudelijke discussies waarmee ons land groot geworden is, wordt er gescholden op elkaar en worden meningen opgedrongen. Het debat is weg omdat mensen zich door social media laten beïnvloeden. Ook influencers die dure tassen nemen, filters, verkeerd voedingsadvies geven en jongeren aanmoedigen om wat aan zichzelf te laten verbouwen, worden volop gepromoot. De werkelijkheid loopt helaas steeds verder weg in een online waanbeeld.
Als je dan, zoals ik, Facebook verwijderd van je telefoon, wordt je gestalkt op de email met berichten van bekenden die met knallende headlines worden aangeven dat je 40 ongelezen berichten hebt, terwijl dat er in werkelijkheid maar één is. Dat gaat net zo lang door tot je weer inlogt. Het zijn bedrijven die geld verdienen en mensen sociaal leegzuigen. Je wordt gebruikt als melkkoe. En je hebt het zelf niet eens door. Het lijkt een gevangenis waarvan je zelf niet weet dat je er gevangen zit. Gevangen zitten zonder de tralies te zien. Zoals ik een vorige column al aangaf, ‘Russia today’ wordt geblokkeerd door de EU. Ondanks dat Rusland een schurkenstaat is, ben ik zelf wel in staat om het onderscheid te maken welk nieuws ik wil ontvangen. Brainwashing is geen complot, maar het gebeurt gewoon omwille van het verdienmodel.
Mocht je meer willen weten over dit onderwerp dan wil ik jullie aanraden de documentaire ‘The Social Dilemma’ op Netflix te kijken .
En nog een gratis tip: kijk minder op je telefoon en meer uit je raam!